Manifest
dr Łukasza Panfila
Twórcy koncepcji “Nowy Wymiar Edukacji dla Sportu”
dr Łukasza Panfila
Twórcy koncepcji “Nowy Wymiar Edukacji dla Sportu”
Witamy Cię we WSZiC,
Jesteśmy dumni z niszy jaką się zajmujemy – edukacja dla sportu. Zwłaszcza, że jesteśmy jedną z bardzo niewielu Uczelni, czy w ogóle instytucji edukacyjnych i szkoleniowych, które zajmują się tym obszarem i to w tak kompleksowym zakresie.
Jesteśmy też świadomi problemów i wyzwań, jakie są z nim związane, ale też wyrażamy pełną gotowość do przeciwstawienia się im i przygotowania Ciebie do tego, byś również wiedział jak sobie z nimi poradzić.
Sytuacja w polskim sporcie jest z jednej strony bardzo problematyczna, a z drugiej bardzo mocno napawa optymizmem. Ta sprzeczność występuje w dwóch wymiarach:
Chcemy to zmienić. Naszą wizją jest „profesjonalizacja polskich gier sportowych poprzez stały i holistyczny rozwój osób, które w nich funkcjonują (zawodnicy, trenerzy, menedżerowie, działacze, pracownicy instytucji sportowych) lub chcą funkcjonować (pasjonaci sportu)”. Dlatego wdrożyliśmy naszą koncepcję Nowy Wymiar Edukacji dla Sportu, której jednym z głównych elementów są nowatorskie studia „Sport+”.
Są 3 czynniki, które w dzisiejszych czasach są kluczowe dla zadowalającej kariery w sporcie, ale też poza w każdej innej branży. Należą do nich: wykształcenie, dobre referencje od sieci kontaktów biznesowych/zawodowych oraz dobrze udokumentowane i ugruntowane doświadczenie.
Jednym z najważniejszych filarów studiów „Sport+” i koncepcji Nowy Wymiar Edukacji dla Sportu, w oparciu o którą są one realizowane, jest zindywidualizowany i holistyczny rozwój każdego studenta. Zapewniamy go m.in. poprzez unikalny program kształcenia, rozbudowane praktyki i warsztaty w organizacjach sportowych oraz spotkania z praktykami-ekspertami z różnych obszarów sportu.
Zresztą sam program studiów został skonstruowany w ten sposób, żeby jak najlepiej przygotować studentów do sprawnego funkcjonowania w sporcie i poza nim. Składają się na niego 3 kompatybilne ścieżki:
Ścieżka podstawowa i kierunkowa – cykl przedmiotów o charakterze właśnie podstawowym i kierunkowym (m.in. biologiczne i społeczne podstawy sportu, teoria gier sportowych, coaching w sporcie, marketing sportowy, zarządzanie w sporcie, edukacja sportowa itp.), które pomagają lepiej zrozumieć sport, ugruntować wiedzę o nim i zapewniają solidną podstawę dla głębszego podnoszenia bardzie specjalistycznych kompetencji
Ścieżka specjalnościowa – 3 unikalne specjalności (Zarządzanie organizacją sportową, Zarządzanie zespołem sportowym, Kompletny rozwój młodego zawodnika) odpowiadające realiom i wyzwaniom różnych aspektów sportu
Ścieżka kompetencji społecznych i zawodowych (holistyczna) – najbardziej nowatorska część programu – cykl przedmiotów ukierunkowanych na kompetencje determinujące sprawność osobistą i zawodową człowieka (m.in. trening mentalny, kompetencje społeczne, przedsiębiorczość, modelowanie biznesu, przywództwo, modelowanie procesu rozwoju)
W przypadku tej ostatniej ścieżki warty podkreślenia jest cykl zajęć z modelowania biznesu, podczas których każdy student będzie miał możliwość przejść przez proces wymyślenia własnego biznesu, a także jego rozplanowania i zweryfikowania. Zwieńczeniem tego procesu będzie spotkanie z prawdziwymi inwestorami (nie tylko z Polski), którzy ocenią każdy biznes (model biznesowy) z perspektywy realnych możliwości jego zafunkcjonowania na rynku (na wzór popularnego amerykańskiego programu Dragon’s Den).
Holistyczny rozwój zapewniony jest także przez możliwość równoległego kształcenia (w ramach Edukacji Łączonej) w ramach różnych dodatkowych form edukacyjnych, która przygotowaliśmy specjalnie dla swoich studentów (oraz kandydatów na studentów) – w większości z naszymi Partnerami Merytorycznymi, wyspecjalizowanymi w różnych obszarach, których one dotyczą. Chodzi tu m.in. o:
Nowatorstwo naszej oferty (koncepcji Nowy Wymiar Edukacji dla Sportu) nie dotyczy tylko samego programu studiów, ale też podejścia do edukacji zgodnego z najnowszymi światowymi tendencjami i dalekie od tego „tradycyjnego”, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, opartego głównie o „uczestniczenie w ćwiczeniach i wykładach”, „zaliczanie materiału”, „studiowanie tekstów”.
Współczesny student, w ramach określonego programu, powinien mieć możliwość skorzystania z maksymalnie wielu różnych form podnoszenia własnych kompetencji (wykształcenia). Wynika to z dwóch przesłanek:
Dlatego właśnie e-learning pełni u nas tak ważną rolę. Nie dlatego, że uważamy, że powinien zastąpić „tradycyjne” kształcenie. Mamy pełne przekonanie, że zawsze najważniejszy jest i będzie bezpośredni kontakt wykładowców i studentów. Jednak we współczesnej edukacji e-learning pełni szalenie istotną rolę i daje ogromną wartość zgodnie z zasadą „3 x U”: ułatwienie, usprawnienie i uatrakcyjnienie edukacji. Oczywiście nie chodzi tu o e-learning taki, jaki często występuje, czyli PDFy lub prezentacje wysyłane na maila lub zamieszczane na platformie. Dla nas e-learning to m.in.:
No i wreszcie naważniejsze…kadra wykładowców. To oni w największym stopniu decydują o jakości tego, co Wam proponujemy. Kadra dobierana była bardzo starannie i „wybrednie”. 12 lat aktywnego funkcjonowania w edukacji dla sportu umożliwiło mi z jednej strony dobrze zrozumieć, jakie kompetencje są dla sportu kluczowe, co zrobić, żeby jak najskuteczniej rozwijać je w studentach, ale też, co najważniejsze, kto zrobi to najlepiej!
Dlatego też każda osoba, wchodząca w skład kadry WSZiC, spełnia 4 poniższe kryteria:
Kandydaci na studia – kogo szukamy?
Nasza oferta jest skierowana do osób, które pomogą nam realizować naszą wizję profesjonalizacji polskich gier sportowych poprzez stały, holistyczny rozwój osób, które w grach sportowych funkcjonują lub będą funkcjonować. Pierwszą, naturalną grupą osób, są więc wszystkie osoby związane z grami sportowymi: zawodnicy, trenerzy, menedżerowie, działacze, pracownicy instytucji sportowych. Z drugiej strony jesteśmy otwarci na każdego kto nie jest związany ze sportem zawodowo, ale chce w nim zaistnieć i pomóc go rozwijać. Są to wszyscy ci, którzy spełniają poniższe kryteria:
Jeśli spełniacie powyższe warunki, cały zespół WSZiC, ze mną na czele, z przyjemnością przywitamy Was na Wydziale Sportu i będziemy wspierać Wasz akademicki, personalny i zawodowy rozwój w kierunku solidnego wykształcenia, które nie będzie tylko „papierkiem”, ale zapewni Wam przewagę konkurencyjną na coraz trudniejszym rynku pracy, oraz dzięki któremu pomożecie nam profesjonalizować polski sport.
dr Łukasz Panfil
Współzałożyciel WSZiC